Entrada destacada

anemòia

 f.  Sentir enyorança, sentiment de tristesa o dolor per l'absència, la pèrdua, d'alguna  persona   o  cosa   que no has viscut. Vee...

dimecres, 27 de febrer del 2019

embullar


1. a. v. tr. Fer que (diferents parts d'una cosa) s'entrellacen intricadament. No m'embulles els fils!
b. v. tr. [p. ext.] Desordenar. Que no em toquen les meues coses, que m'ho embullen tot!
c. v. pron. Les factures s'han embullat.
2. a. v. tr. [fig.] Embrollar.
b. v. pron. [fig.] L'assumpte ha anat embullant-se i no sabem com acabarà. No m'embulles que ja tinc prou maldecaps.

DCVB: segons Meyer-Lübke REW 4540, del llatí involvere, ‘embolicar’, amb canvi del tipus de conjugació (de -ĕre en -are); però aquest canvi no basta per a explicar la forma embullar i sobre tot la de les formes rizotòniques; es podria pensar en el mateix invŏlvĕre sufixat amb -uculare (*involūculare), però sembla més probable (i fonèticament claríssim) que embullar vingui de *imbŏtŭlare, derivat de bŏtŭlu ‘budell’.

«Com si fora una mena de descobridor. Però s’embullava i no les sabia distingir i havien acabat en capses de cartó, herbes diferents totes barrejades, amb mil olors diferents.» Isabel-Clara Simó, El Mas del Diable.